سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیه های انتظار

 




حضرت عبدالعظیم(ع) در ری

پس از مدّتی، افراد بیشتری حضرت عبدالعظیم(ع‌) را شناختند و خانه اش محلّ رفت
و آمد شیعیان شد، نزد او می آمدند و از علوم و روایاتش بهره می گرفتند و عطر
خاندان عصمت علیهم السّلام را از او می بوئیدند و او را یادگاری از امامان
خویش می دانستند و پروانه وار گردِ شمعِ وجودش طواف می کردند.

حضرت عبدالعظیم(ع‌) میان شیعیان شهرری بسیار ارجمند بود و پاسخگویی به
مسایل شرعی و حلّ مشکلات مذهبی آنان را برعهده داشت؛ این تأکید ، هم
گویای مقام برجسته حضرت عبدالعظیم علیه السّلام است و هم می رساند که
وی از طرف حضرت امام هادی(ع‌) در آن منطقه، وکالت و نمایندگی داشته است؛
مردم سخن او را سخن امام(ع‌) می دانستند و در مسایل دینی و دنیوی،
وجود او محور تجمّع شیعیان و تمرکز هواداران اهل بیت علیهم السّلام بود.


روزهای پایانی عمر پربرکت حضرت عبدالعظیم(ع‌) با بیماری او همراه بود، آن قامت
بلند ایمان و تلاش، به بستر افتاده بود و پیروان اهل بیت در آستانه محرومیّت از وجود
پربرکت این سیّد کریم قرارگرفته بودند، اندوه مصیبتهای پیاپی مردم و روزگار تلخ
شیعیان در عصر حاکمیت عبّاسیان برایش دردی جانکاه و مضاعف بود؛ در همان
روزها یک رویای صادقانه حوادث آینده را ترسیم کرد: یکی از شیعیان پاکدل ری،
شبی درخواب حضرت رسول (ص) را در خواب دید. حضرت پیامبر اکرم (ص
) به او فرمود: فردا یکی از فرزندانم در محلّه سکّه المولی چشم از جهان فرو
می بندد، شیعیان او را بردوش گرفته به باغ عبدالجبّار می برند و نزدیک درخت
سیب به خاک می سپارند.

سحرگاه به باغ رفت تا آن باغ را از صاحبش بخرد و افتخار دفن شدن یکی از
فرزندان پیامبر (ص) را نصیب خویش سازد، عبدالجبّار که خود نیز خوابی همانند
خوابِ او را دیده بود، به رمز و راز غیبی این دو خواب پی برد و برای اینکه در
این افتخار، بهره ای داشته باشد، محلّ آن درخت سیب و مجموعه باغ را وقف کرد
تا بزرگان و شیعیان در آنجا دفن شوند.


همان روز حضرت چشم از جهان فرو بست. خبر درگذشت این نواده رسول
اکرم (ص) دهان به دهان گشت و مردم با خبر شدند و جامه های سیاه پوشیدند و بر
در خانه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع‌) گریان و مویه کنان گرد آمدند؛ پیکر مطهّر او
را غسل دادند، به نقل برخی مورّخان در هنگام غسل، در جیب پیراهن او کاغذی یافتند
که نام و نسب خود را در آن نوشته بود؛ بر پیکر او نماز خواندند، تابوت او را بردوش
گرفتند و با جمعیّت انبوه عزادار به سوی باغ عبدالجبّار تشییع کردند و پیکر مطهّرش
را در کنار همان درخت سیب که رسول خدا (ص) به آن شخص اشاره کرده بود،
دفن کردند تا پاره ای از عترت مصطفی (ص) در این باره به امانت بماند و نورافشانی
کند و دلباختگان خاندان پیامبر (ص) از مزار این ولیّ خدا فیض ببرند.

حضرت عبدالعظیم(ع‌) جز قریب 80 حدیث که فعلاً در دست است، دو کتاب
نیز تألیف نموده است. یکی از آنها کتابیست به نام خطب که فرمایشات حضرت
علی(ع‌) است و آنها در نهج البلاغه موجود است و دیگر ، کتابیست به نام یوم
و لیله که صاحب بن عباد محتوای آن را فرایض روز و شب ذکر نموده است.

ابن قولویه در کامل الزّیارات(باب 107 صفحه 324) از علیّ ابن حسین ابن موسی
بن بابویه و او از محمّد ابن یحیی اشعری عطار قمی روایت کرده یکی از اهالی ری
گفت بر حضرت ابوالحسن العسکری امام هادی(ع‌) وارد شدم آن جناب از من
پرسید کجا بودی؟ عرض کردم به زیارت سیّد الشهدا(ع‌) رفته بودم آن حضرت
فرمود بدان و آگاه باش اگر قبر عبدالعظیم حسنی(ع‌) را که در نزد شماست زیارت
کرده بودی مثل آنست که حضرت حسین ابن علی را در کربلا زیارت کرده باشی
.بنای اصلی و نخستین بقعه در نیمه دوم قرن سوم هجری قمری، توسط محمد پسر
زید داعی علوی‌ تعمیر اساسی شد. درگاه اصلی ورودی بنا که در سمت شمال قرار
دارد، برای نخستین بار در زمان پادشاهان آل بویه و سپس در دوره قاجار به
یاری مجد الملک قمی کامل شد.

با گذشت زمان‌، متعلقات دیگری هم بنای فوق افزوده شد تا به صورت مجموعه
بزرگ کنونی درآمد. در حال حاضر، بنا مشتمل بر حرم‌های متعدد، رواق‌ها، مسجدها،
ایوان‌ها و صحن‌ها است‌. در دوره صفویه‌، بناهای اطراف به آن افزوده شد و در دوره
قاجار، به دلیل نزدیک بودن به پایتخت‌، توجه بیش‌تری به آن شد و بیش‌تر بناهای وابسته
به حرم عبدالعظیم و امام‌زاده زید در این دوره تکمیل و تزیین شد. از آثار تاریخی این
مجموعه به سردر آجری دوران سلجوقی و صندوقی از چوب عود، فوفل و گردو و
با کتیبه‌هایی به خط نسخ و ثلث برجسته می توان اشاره کرد که به سال 725 ه.ق.
تعلق دارد. بنای اصلی حرم‌، اتاقی چهار ضلعی به ابعاد 7/5 متری است که در بالا
با چهار گوشواره به هشت ضلعی و سپس به کمک طاق‌بندهایی کوچک به شانزده
ضلعی تبدیل و زمینه برای برپایی گنبد فراهم می‌شود. پوشش زیرین گنبد با طاق
ضربی مدور در زمان شاه تهماسب تغییر یافت و پوشش خارجی آن درسال 1270
، به دستور ناصرالدین شاه با خشت‌های مسی و زرین تزیین‌شد.


حرم در هر ضلع به وسیله دری به رواق‌های مجاور گشوده می‌شود. اطراف ضریح
حرم از سنگ مرمر سیاه و سفید به ارتفاع 1/65 متر پوشیده شده و نیز درسال 1273
به فرمان ناصرالدین شاه بالای آن تا سقف به طرز چشم نوازی آینه کاری شده است‌.
در قسمت شرقی حرم‌، مسجد زنانه و در قسمت غربی مسجد مردانه و قبر ناصرالدین
شاه قرار داشت‌. در گذشته‌، درِ کوچکی در سمت جنوبی قبر ناصرالدین شاه وجود داشت
که به حرم امام‌زاده حمزه(ع‌) باز می‌شد. در سال1270 ، بالای حرم و در کنار گنبد، دو
گل دسته به ارتفاع 24 متر از سطح بام و به قطر دو متر ساخته شد. بر فراز ضریح
نیز حدود 64 گلدان زرین قرار دارد. مهم‌ترین صحن و ایوان حرم متعلق به ایوان
وسیع آستانه است که در شمال حرم واقع شده است‌. این ایوان به دستور ناصرالدین
شاه ساخته شد. ایوان جنوبی حرم نیز درسال 944، به فرمان شاه تهماسب صفوی
ساخته و در دوره قاجار آینه کاری و تزیین شد.

صحن‌های دیگر حرم شامل صحن توتی یا مدرسه امین السلطان در شمال غربی‌، صحن
کاشانی(صحن ناصرالدین شاه یا ولی‌عهدی)، در غرب‌ حرم و صحن باغ علی جان در
شرق و حرم و صحن جنوبی است که به صحن امام زاده حمزه(ع‌) معروف است‌.
 در غرب حرم مسجد و رواق بالاسر قرار دارد که از ساخته‌های دوران صفوی است‌.
این مسجد دارای محراب بسیار زیبایی است که با کاشی‌های معرق رنگارنگ تزیین شده است‌.
 

گورستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع‌) با مقابر، صحن‌ها و مجموعه‌های خصوصی
اطراف حرم‌، اعتبار ویژه‌ای دارد. احترام و تقدس ویژه‌ای که مردم برای حضرت
قایل بوده‌اند موجب خاک سپاری بسیاری از شخصیت‌های سیاسی‌، اجتماعی و فرهنگی
در این گورستان شده است‌. آیت‌الله کاشانی، علامه محمد قزوینی‌، قاآنی شیرزای‌،
خاندان قائم مقام فراهانی‌، بدیع‌الزمان فروزانفر، حسین علی میرزا، نصرت السلطنه‌،
ستارخان‌، ‌ناصرالدین شاه‌، گروهی از دراویش نعمت‌اللهی و فرزندان آیت‌الله
بهبهانی در این گورستان دفن شده اند.


درسال 1369، طرح توسعه حرم عبدالعظیم‌، در قالب بیش از 16 پروژه بزرگ
مذهبی‌، فرهنگی و رفاهی انجام و ازسال 1371، عملیات اجرایی طرح به شعاع
200 مترمربع از حرم مطهر در زمینی به وسعت 20000 مترمربع آغاز گردید.
به همین منظور، تمام قبرهای قدیمی اطراف حرم که به مرور زمان خراب شده بود و
شکل ناخوشایندی به مجموعه بخشیده بود تخریب و تعداد زیادی از منازل و مغازه‌های
اطراف خریداری گردید. زیربنای تقریبی مجموعه 100 هزار مترمربع بوده و بودجه
مورد نیاز آن نیز بالغ بر 120 میلیارد ریال برآورد شد، که از محل درآمدهای آستان‌،
همیاری مردم و مساعدت‌های دولت تأمین می‌شود.


احداث این پروژه‌ها زیر نظر تیمی از کارشناسان معاونت عمران آستان مقدس و
با بهره‌گیری از معماران چیره دست‌، هم‌زمان انجام گرفته است که در نوع خود از
نظر سرعت و کیفیت عملیات ساختمانی کم نظیر است‌. این حرم پس از اجرای طرح
توسعه‌، دارای زیربنای 3700 مترمربع‌، رواق‌های جدید با 8000 متر مربع‌،
مصلای بزرگ ری 5000 مترمربع‌، مرکز فرهنگی جوانان 5000 مترمربع‌،
دارالتولیه 2700 مترمربع‌، صحن مصلی(صحن سابق باغچه علی‌جان‌) 1650
مترمربع؛ صحن امام‌زاده حمزه 20000 متر مربع‌؛ دانشکده علوم حدیث 5800
مترمربع‌؛ سالن اجتماعات 3000 مترمربع‌؛ موزه جدید 1800 مترمربع‌؛
تختگاه‌های شمالی و جنوبی 700 مترمربع‌؛ صحن امام‌زاده طاهر(ع‌) 6500
مترمربع‌؛ بیمارستان 5000 مترمربع‌؛ مهمان‌سرا 5000 مترمربع‌؛ حوزه علمیه
برهان 5000 مترمربع‌؛ کتابخانه‌ ری با 1800 مترمربع و بستان‌های جنوبی و
شمالی است‌.




ارسال شده در توسط محب مهدی